Dnes je už takmer bežné, že každé dieťa, ktoré sadne rodičovi do auta po škole si vypýta notebook, alebo aspoň mobil, aby cestou domov mohlo surfovať na internete a sťahovať si hry, alebo chatovať so svojimi spolužiakmi.. A možno každé druhé dieťa má už svoj vlastný mobil a notebook, pripojený na internet a tak sa rodičov cestou domov nemusí vôbec na nič spýtať….
Od bicyklovania k sociálnym sieťam
Máloktoré dieťa sa dnes túži hrať s kockou alebo figúrkami. Zaujímavejšie je to na viacpalcovom displeji tabletu, či smartfónu, kde tieto hry netreba vôbec rozbaľovať, hýbať figúrkami a po skončení ich zase uložiť na miesto. Existuje totiž jedna čarovná ikona, ktorej sa dieťa dotkne prstom a hra je otvorená. Na tablete si môže pozrieť všetko – rozprávky, filmy, videá, časopisy, fotografie, hrôzostrašné detské počítačové hry, alebo si len tak surfuje na webe a hľadá….
Pokrok technológií však nezanecháva len tie priaznivé vplyvy, ale aj tie menej chcené. Namiesto toho, aby sa deti stretli po vyučovaní na bicyklovaní, stretnú sa pri laptopoch a akože sa vzdelávajú…
Štatistika:
Deti narodené v 80 tych rokoch: hrávali sa neorganizovane, bez kontroly na detských ihriskách alebo pred domom, sami si organizovali svoj voľný čas – rodičia boli v práci a neriešili ich aktivity po škole, internet sa pomaly začal používať, ale len 2 % detí sa k takémuto niečomu dostali.
Deti narodené v 90 tych rokoch: už v roku 1995 poklesol počet detí jazdiacich na bicykli o 30 %, deti sa začínajú hrávať čoraz viac počítačové hry, skoro 80 % detí vlastnilo doma počítač a začali sa učiť pracovať aj s internetom a 60 % detí začalo používať mobil najskôr ako spojenie s rodičmi po vyučovaní, ale neskôr aj na sms-kovanie s kamarátmi a zapínali si ho aj cez vyučovanie.
Deti narodené po roku 2000: už 30 % detí sa nepravidelne zapájalo do pohybových aktivít a len 6 % detí sa aktívne podieľalo na športovej činnosti, 90 % detí už dokázalo existovať s počítačmi a laptopmi a internetom a 70 % detí začalo využívať sociálne siete.
Rozumný človek ovláda techniku a nerozumného človeka ovláda technika
Plná školská taška so zošitmi, peračníkom, knihami, dvoma vrecúškami s desiatou a taškou na telocvik – takto nejako ešte stále vyzerá vstup žiaka dnes do školských lavíc. Pomaly k nám ale začínajú vstupovať inovácie, ktoré existujú v rozvinutejších krajinách Európy. Na Západe má v triede 90 % učiteľov notebook úplne bežne na stole, sú napojení na internet a tak môžu deťom podávať tie najčerstvejšie informácie, čo sa deje vo svete. U nás sú skôr využívané rôzne prezentácie, ktoré sa premietajú z projektora na plátno. Takéto vzdelávanie je pre našich žiakov už zaujímavejšie a nudná hodina sa aspoň trochu stane možnosťou k rozvoju predstavivosti a kreativity. Niektorým deťom sa totiž lepšie učí vizuálne a preto možno povedať, že tablet je výborná pomôcka aj pre nesústredené dieťa, treba ho však používať s mierou. V každom prípade nemôžeme dospieť k tomu, že deti vymenia zošity za notebooky len preto, že je písanie je pre nich zaťaž, hoci po skončení školy budú písať len na klávesnici počítača… Gramotnosť človeka ako takého je na mieste..
Vplyvom technológií sa mení aj vývoj detí
Počítačová technika môže skvalitniť učenie detí na školách. Dnes sú už vyvinuté IT technológie, ktoré rešpektujú individuálne požiadavky dieťaťa, ako je napríklad tempo učenia dieťaťa alebo aj spôsob, akým sa učí. Sledovanie informácií na internete podporuje v dieťati záujem o učenie. Počítačová technika, jej farebnosť a vyspelosť spríjemňuje zážitky z učenia, dokáže deti nadchnúť, dokonca aj vtedy, ak ich predmet až tak veľmi nezaujíma a neprospievajú z neho na výbornú. Učitelia môžu využiť rôzne spôsoby učenia – grafy, tabuľky a tak urobiť učivo ľahším a zaujímavejším. Počítačová technika môže teda aj menej nadanému žiakovi znížiť riziko z neúspechu a strachu z vlastných nedostatkov, môže podporiť komunikáciu a urýchliť aj verbálne vyjadrovanie sa.
POZOR, riziká však stále hrozia
Je jednoznačné, že IT technológie sú na svete, zdokonaľujú sa a deti s nimi denne prichádzajú do styku. Úlohou rodičov je deti ochrániť aj od rizík, ktoré IT revolúcia priniesla, aby sa nestali závislými a aby nikto nezneužil ich detskú dušu a nevybudil v nich nekalé úmysly. Medzi negatíva technológií patrí napríklad strácanie spontánneho učenia sa z detských knižiek, pretože už aj prváčik v škole sa učí písmenká rôznymi formami hier na počítači. IT technológie môžu byť u malých a mladších detí na úkor pohybových aktivít dôležitých pre ich vývin, vnútornú rovnováhu. Klasické rozprávky sú nahrádzané elektronickými knihami a tým sa stráca hodnota a posolstvo a spomienky na staré knihy ako také. Pri dlhšom sedení pri počítači alebo televízii sa deťom ničí zrak a elektromagnetické žiarenie negatívne ovplyvňuje nervový systém, čo môže spôsobiť poruchy koncentrácie a spánku a spôsobovať aj emočnú labilitu. Počítač niektoré deti potom používajú aj ako únik z reality a od reálneho riešenia problémov. Pozor na to, čo deťom kupujete. Inak používa notebook malé šesťročné dieťa a inak osemnásťročný maturant. Nezabudnite deti zdravo kontrolovať, na aké sociálne siete sa obracajú, čo ich zaujíma, aké detské hry hrávajú a s akými ľuďmi si chatujú alebo telefonujú. IT technológia je na jednej strane pomôcka dnešnej doby, no na druhej strane dokáže z mladého človeka urobiť „trosku“ a zničiť mu celý život…..
Redakcia/Snek – Darina Buková